Medlemmene i utvalget
-
Ragnhild LiedUtvalgsleder
Lied er leiar i Unio, og har permisjon frå stillinga som lektor ved Stranda vidaregåande skule med faga matematikk og kroppsøving/idrettsdag. Ho har tidlegare vore leiar i Utdanningsforbundet. Lied var med i sentralt læreplanarbeid både i Reform 94 og Kunnskapsløftet. Ho var medlem av Kvalitetsutvalet (Søgnenutvalet) 2002-2003.
-
Anders Bakken
Bakken er sosiolog og jobber som forsker på Velferdsinstituttet NOVA ved Oslomet – storbyuniversitetet. Han forsker på ulike sider ved ungdomstiden, blant annet sosial ulikhet i skole og utdanning. Han har vært leder av en rekke forskningsprosjekter, herunder flere evalueringer av større reformer i norsk skole. Bakken var medlem av Østbergutvalget, et offentlig oppnevnt utvalg som gikk gjennom opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne. Han er i dag leder for Ungdatasenteret ved OsloMet, som gjennomfører ungdomsundersøkelser for kommuner og fylkeskommuner over hele landet.
-
Liv Bjørnson
Bjørnson er studierektor ved Sam Eyde videregående skole i Arendal. Hun er cand. philol. med hovedfag i fransk og støttefagene religionshistorie og nordisk språk og litteratur fra UiO, i tillegg til en Executive master of management med spesialisering innen skoleledelse fra BI. Hun har jobbet som lærer på studiespesialiserende og som seksjonsleder for den norske seksjonen ved Lycée Edouard Herriot i Lyon, Frankrike. Senere har hun jobbet som avdelingsleder for filologiske fellesfag innen yrkesfaglige utdanningsprogram ved Sam Eyde videregående skole, der hun nå er studierektor. Hun har et spesielt fokus på arbeidet med minoritetsspråklige elever i videregående opplæring og jobber for å etablere hensiktsmessige systemer for opplæring av denne elevgruppen.
-
John Arve Eide
John Arve Eide er utdannet snekkermester og tømrer, faglærer og spesialpedagog og har lederutdanning fra UiO og BI. Eide har siden 1991 arbeidet som lærer innen yrkesfag og vært avdelingsleder og assisterende rektor. Fra 2002-2013 var han rektor ved Jessheim videregående skole – en skole som ble utnevnt til statlig demonstrasjonsskole i 2006-2008. Utnevnelsen var begrunnet med skolens arbeid med vurdering og et helhetlig 13-årig opplæringsløp. Han har gjennom sitt arbeid som skoleleder bidratt til systematisk samarbeid mellom videregående opplæring og kommuner og arbeidsliv. Eide har deltatt i en rekke prosjekter. I forbindelse med innføring av reform-94 var han med i «Prosjekt delkompetanse», der bl.a. dagens modell for realkompetansevurdering for voksne ble utviklet. Han var også medlem av sektorgruppen for Ludvigsen-utvalget. Eide er medforfatter i Pedlex-heftet (2012) «Tiltak mot frafall i videregående opplæring» under emnet Et mangfold av tiltak mot frafall. John Arve Eide er i dag fylkesdirektør for videregående opplæring i Akershus. I tillegg er han medlem av Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY).
-
Siri Halsan
Siri er spesialrådgiver med ansvar for fylkeskommuner i utdanningsavdelingen i KS. En av hovedoppgavene er sekretariatsansvar for Forum for fylkesutdanningssjefer (FFU) og fylkesutdanningssjefenes kontaktutvalg (KU). Siri har tidligere vært inntaksleder i Oppland fylkeskommune med ansvar for utlysning, dimensjonering og fastsetting av opplæringstilbudet, utvikling og vedlikehold av kvalitetssystemet og kvalitetsutvikling i skolen. Hun har også jobbet som IT-ansvarlig og lærer på IKT servicefag ved Gausdal videregående skole. Siri er, i tillegg til lærer, utdannet innen programmering/multimedia og er nesten ferdig med master i Utdanningsledelse.
-
Vidar Lande
Lande er senior HR-rådgiver i Kongsberg Defence & Aerospace. Han har de to siste årene jobbet med prosjekter og arbeidsoppgaver relatert til kompetanse og til samarbeid med utdanningsinstitusjoner. Han har vært med på å bygge opp Kongsberg Kompetansesenter for yrkesfag i Kongsberg Teknologipark som åpnet høsten 2017. Lande sitter i Kompetanseutvalget i Norsk Industri. Han har sin bakgrunn fra 25 år (1978 – 2003) i Kongsberg Våpenfabrikk og senere Kongsberg Gruppen med fagbrev i sveising og som heltidstillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i 7 år. Fra 2003 til 2015 var Lande ordfører i Kongsberg før han gikk tilbake til jobb i industrien.
-
Sylvia Helene Lind
Lind er 21 år og kommer fra Lofoten. Hun studerer rettsvitenskap ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet. Hun er også oppnevnt av Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner som ungdomsdelegat til Kunnskapsdepartementets arbeid med UNESCO. Der er hennes fokus ungdoms anledning til på- og medvirkning, samt arbeidet med en global konvensjon for anerkjenning av høyere utdanning. Før hun begynte på mastergraden sin var hun sentralstyremedlem og deretter leder i Elevorganisasjonen. Gjennom dette ledervervet satt hun blant annet i Samarbeidsrådet for yrkesopplæring, hun representerte elev- og ungdomsstemmen i referansegruppen til Partnerskap mot mobbing og var medlem i styret til Operasjon Dagsverk. Lind var også medlem en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet, som våren 2017 leverte rapport om organiseringen i videregående opplæring.
-
Olav S. Myklebust
Lektor ved Volda vidaregåande skule. Myklebust har bred realfagsutdanning med hovedfag i økologi fra UiB. Han har jobbet i skolen i hele sitt yrkesaktive liv, og undervist både i grunnskolen, på yrkesfag og på studiespesialiserende program. Siden 1999 har han undervist ved fem ulike videregående skoler, både i Norge og i utlandet. Myklebust har også startet flere internasjonaliseringsprosjekter, bl.a. i Rajakoski i Nordvest Russland. Han er fjerdegenerasjon lærer, han og familien hans har undervist under alle skolereformer siden slutten av 1800-tallet. Myklebust har sittet i styret for PPU-utdanningen ved UiB, vært praksisveileder for PPU-studenter, og undervist både på PPU- og barnehagelærerstudiet ved Høgskulen i Volda. Han er fellestillitsvalgt for Akademikerne i Møre og Romsdal fylkeskommune, og både lokaltillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Lektorlaget, der han også har vært fylkesleder.
-
Kristine Novak
Novak er rektor på Drammen videregående skole, en av Norges største studiespesialiserende skoler. Hun har vært seksjonsleder i utdanningsavdelingen i Buskerud fylkeskommune med ansvar for prioriterte pedagogiske utviklingsområder med basis i fylkeskommunens handlingsprogram og nasjonale strategier. Novak har erfaring som prosjektleder for innføringen av Kunnskapsløftet i de videregående skolene i Buskerud. Sentralt her var oppfølging av St. meld. 30 (2003 -2004) Kultur for læring med vekt på utvikling av lærende organisasjoner, læreplananalyse og kompetanseutvikling for skoleledere, lærere og instruktører i lærebedriftene. Hun har vært lærer i videregående skole og hatt tillitsverv på fylkes- og nasjonalt nivå.
-
Tine S. Prøitz
Prøitz er professor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge der hun blant annet underviser på lærerutdanningen. Hun har lang erfaring med forsknings- og evalueringsprosjekter innenfor grunnopplæringsfeltet og i høyere utdanning. Sentralt i hennes forskning står utdanningspolitikk og utdanningsreform, læreplanreform, læringsutbytte og elevresultater, samt vurdering. Prøitz har erfaring med prosjektledelse og prosjektarbeid fra flere NFR-finansierte forskningsprosjekter, nå senest i prosjektene Læringsutbytte i politikk og praksis (LOaPP) og Bruk av elevresultater i kommuner og skoler (PraDa). Hun har også forfattet flere publikasjoner innenfor feltet. Prøitz er redaktør for det internasjonale tidsskriftet Nordic Journal of Studies in Educational Policy (NordSTEP).
-
Odd-Inge Strandheim
Odd-Inge Strandheim er rektor ved Ole Vig videregående skole og Stjørdal fagskole. Ole Vig er en relativt stor kombinert videregående skole med i overkant av 1000 elever. Stjørdal fagskole har 200 studenter på hel- og deltid innen fagområdene teknikk og industriell produksjon og bygg og anlegg. Strandheim ble ansatt som rektor ved skolen i mars 2014. Tidligere har han arbeidet som rektor ved Levanger videregående skole og har vært lærer, avdelingsleder og assisterende rektor ved Olav Duun videregående skole i Namsos. Han har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikkvitenskap fra NTNU og har i tillegg en mastergrad i ledelse fra HINT/HIST og CBS (Copenhagen business school).
-
Anna Hagen Tønder
Anna Hagen Tønder har vært forsker og forskningskoordinator ved Fafo siden 1999. Hennes forskning har i hovedsak dreid seg om fag- og yrkesopplæring og voksnes læring. Innenfor disse områdene har hun deltatt i eller ledet en rekke forskningsprosjekter, nasjonalt og internasjonalt, og hun har publisert et stort antall rapporter, artikler og bøker. Sammen med kollega Torgeir Nyen har hun blant annet skrevet boka «Yrkesfagene under press». Høsten 2017 ble Tønder tatt opp som elev ved Østfold møbelsnekkerskole. Hun kombinerer dermed forskerjobben (i redusert stilling) med en yrkesfaglig utdanning på videregående nivå. Fra tidligere har Tønder utdanning innen økonomi og statsvitenskap.
-
Gjermund Viste
Viste er rektor Tryggheim videregående skole, Nærbø, Rogaland. Viste har sin utdanning innen teologi og misjon fra Fjellhaug Internasjonale Høyskole (Oslo) og realfagsstudier fra Universitetet i Oslo. Viste har i tillegg til lærerutdannelsen Executive Master of Management fra BI med spesialisering i skoleledelse (fullføres våren 2018). Tryggheim videregående skole er en friskole med fire utdanningsprogram (BA, EL, HO og ST) pluss påbygging til generell studiekompetanse og arbeidstrening. Tryggheim videregående skole er en av 132 medlemsskoler i Kristne Friskolers Forbund.